Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Jumaat, 15 Februari 2013

Cermin Kecil- Hari jumaat


Hari Jumaat. Sedang tekun membuat kerja. Kalkulator ditekan tambah, tolak, dan sama dengan. Digit-digit yang terpapar dicatat pada kertas putih. Kemudian pengiraan diulangi semula untuk kepastian. Wah, hebat sangat aku ini, lebih-lebih bila aku mencetak keluar dokumen. Bunyi bising mesin pencetak datang dari ruang kerja aku yang selalunya sentiasa sunyi sepi.  Ahh.. , terasa sesibuk menteri.

Telefon bijak aku berbunyi.  ‘Oneechan’ terpapar di skrin . Aku hentikan kesibukan aku.  Kiranya aku masih mengutamakan keluarga dari kerja. Ini lah pekerja contoh.

“ Hello..”
“ Woi, kau kerja ke ?” jelas kuat dan lantang soalannya.
“ Yerlah…kenapa?”
“ Aku cuti hahahahahahhaha!!!”

Gembira betul suaranya.  Serupa panggilan aku jumaat lepas. Waktu itu aku memperoleh cuti sakit dari doktor muda berbangsa cina yang jarang-jarang bagi perlepasan itu pada pekerja swasta seperti aku. Matanya tajam dan hidungnya sentiasa membau penipuan.

 “ Cis… kureng…”
“  Ok, tu je nak beritahu.. bye.”

Telefon diletak. Aku teruskan kerja.



' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'