Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Rabu, 8 Oktober 2014

Adora Cafe- My heart (Hatiku) 7




Hampir jam 12 malam. Jalan yang selalu sibuk di siang hari mulai sunyi sepi. Hanya ada beberapa ekor anjing sedang menyelongkar tong sampah di lorong yang sepi. Aku perlajukan langkah.

Cuti semester hampir tamat dan lagi dua minggu aku akan kembali ke USM. Sebelum ini, aku tidak pernah rasa berat hati untuk kembali ke sana. Tetapi kali ini, tidak. Satu-satu sebabnya adalah Ary!.
Ada benda perluku dapatkan kepastian darinya, terutamanya tentang hubungan ini. Aku mahu satu kata putus, agar aku tahu apa perlu ku lakukan dengan hati ini. Tidak lagi mahu hubungan tarik tali macam ini. Jika dia sukakanku, hubungan ini perlu diberi nama,  jika dia hanya mempermainkanku, aku akan..kecewa.. Sebab aku betul-betul sukakannya.

Bukan hanya suka, aku sudah jatuh cinta padanya, dan aku ingin beritahunya sebelum aku kembali ke universiti. Dan aku perlu beritahunya sebelum aku ubah fikiranku. Sebagaimana dia mencuri hatiku dengan kata-katanya, aku juga akan lakukan begitu padanya. Dia harus terima pengakuanku dan terpulang samada dia ingin terima hati ini, atau hancurkannya.

Aku sampai ke Adora Kafe. Hari ini giliran Ary tutup kafe dan jika tiada orang lain di Kafe, dia tidak akan mengelak dariku. 

“ Hello...” pintu aku selak . 

Loceng angin berbunyi perlahan menandakan kehadiranku. Di kaunter display, Ary sedang membersihkan gelas dan pinggan untuk esok. Melihat kehadiranku, dia menyambung kerjanya. . Tidakkah dia terasa tertanya-tanya kenapa aku ke sini?Lewat pula tu.. 

“ Aku nak cakap ngan kau.”

Aku mengambil tempat duduk mengadapnya. Di bawah cahaya lampu yang malap,  tubuh dan rupa paras tampannya jauh lebih menyerlah. Aku alihkan pandanganku yang hampir terpana. 

“Apanya?”
“ Apa aku pada kau?”
“ Maksudnya.?”
“ Yelah, kat sini dan kat luar sana, kau lain. Sekejap mesra dengan aku, kemudian dingin dan elakkan diri dari aku. Sekejap kawan, sekejap macam orang asing.. Apa yang kau nak sebenarnya dari aku?” sedikit emo kata-kataku. 

Ary menyusun gelas dan pinggan ke dalam rak.

“ Lepas tu.. pasal kau cakap hari tu..betul ke? “ kali ini suaraku kedengaran sangat perlahan. Aku tak tahu kenapa setiap kali teringatkan kata-katanya..

“ Sebab saya akan lagi jatuh cinta pada awak.. “
Aku jadi segan. Memang ini kali pertama seseorang membuat pengakuan cinta pada ku, tetapi tidak aku sangka, aku begitu malu seperti ini. 

Ary siap kerjanya. Dia keluar dari dalam kaunter, berdiri di sisiku. 

“ Apa yang saya nak dari awak?” soalnya sambil merenungku, seraya berfikir.

“ Emm...Saya ingin awak jatuh cinta pada saya..” jawabnya tenang. 

Aku terkejut. Wajahnya aku perhatikan, dia senyum padaku. 

“ Adakah awak sudah jatuh cinta pada saya?” katanya lagi. 

Matanya menatapku tajam dan aku larikan anak mataku khuatir dia akan ketahui hatiku sedang bergundah gulana, tidak tenteram.

Dup dap..dup dap..

Lidahku kelu,  fikiranku buntu. Aku tidak tahu apa reaksi perlu aku tunjukkan waktu ini. Aku tidak sangka situasi ini akan berlaku. Dia dan kata-katanya..mempermainkan perasaanku, mengawalku...Semacam patung aku hanya mampu duduk kaku di tempatku. 

“  Bila seseorang jatuh cinta, hatinya akan berdegup tidak keruan.”
Ary semakin dekat . Dengan senyum yang tak lekang, dia merapatkan tubuhnya padaku. Sangat rapat hinggakan aku dapat dengar nafasnya, terasa bibirnya di telingaku,  dan bisikannya.
“ Adakah saya akan dapat mendengarnya hari ini?”

Aku telan air liur, hatiku berdegup seperti gila..adakah dia mendengarnya?Tiba-tiba Ary berganjak , seolah-olah dia mengetahui sesuatu .  Dia merenungku, memandangku dengan wajahnya yang berkerut, jelasnya dia terkejut dan seolah-olah tidak mahu mempercayai apa yang sudah diketahuinya. Dia berganjak sedikit demi sedikit dariku, memegang kaunter display, menahan dirinya yang hampir hilang keseimbangannya. Aku tidak mengerti . 

Kemudian tidak semena-mena, dia mencapai sepucuk dart dan membalingnya ke arahku. Ia lalu betul-betul di tepiku dan tercacak kemas di papan dart yang berada di belakangku.  Scorenya 100. Aku lihat dia mengetap bibirnya, dan kini memandangku dengan penuh benci. Luka di bibirnya yang hampir sembuh berdarah kembali. Ary mencapai jaketnya dan  dengan marahnya, dia keluar. 

Aku tidak mengerti...kenapa?





' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'