Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Selasa, 31 Mei 2011

~Forget me not 7~




Hari ini...
                   Biarkan  masa terhenti..
                                                                     agar dia di sisiku...
                                                                                                   selamanya...


---------



Airil mengenggam tangan lembut itu seerat-eratnya, tidak ingin dilepaskannya...

“Kenapa?”
“ Takde apa-apa...Cuma rindukan awak..”

Dia tersenyum malu.


“ Awak ni berbunga-bunga lah hari ni..”
“ Sebab saya dapat gadis bunga macam awak..”
“ Ngengada... “ hidung Airil dicuitnya manja.

Kemudian melepaskan pegangan itu, dia berlari-lari anak meninggalkan Airil, membiarkan Airil mengejarnya.  Gelak ketawa mereka memenuhi taman banglo ini , yang hanya ditemani cahaya rembulan dan bintang.


“Awak berbeza hari ini... .”
" Awak tak suka?"

Soalan Airil dibalasnya dengan senyuman...

 Ya, berlainan.. Hari ini memang berlainan.. Airil  dapat rasakannya –

“ Awak.. . saya minta maaf sebab selalu abaikan awak.. saya leka... saya lupa .. saya buatkan awak kesunyian... saya bodoh sebab buat awak begini..”

“ dan awak sedikitpun tidak pernah merungut.. awak sabar dengan saya. Walaupun saya tidak menghargai apa yang awak buat untuk saya..

" Saya kesal...”

‘Shhh...” jari telunjuk yang runcing dan halus itu menutup bibir Airil dari terus berbicara. Di bibirnya, dia sedang tersenyum.

Airil mendakapnya erat.  Membiarkan tubuh yang kecil itu hampir tenggelam dalam pelukan eratnya.

Trit...trit...trit...

Telefonnya berbunyi....

Airil  keliru. Seingatnya dia sudah matikan telefonnya.


“ Jangan lupakan saya..”
“Huh..”  
“ Jangan lupakan hari ini... “ Jemari lembut itu mengusap pipi Airil yang dibasahi air mata.


Airil tidak mengerti..

Kenapa dia terasa perit dan sebak.

Kenapa dirinya sedang menangis saat mendengar kata-kata itu.

Kenapa terasa nafasnya seakan kan terhenti  bila melihat dia  juga - yang turut menangis??


Kenapa??


Trit..trit...trit...


Mengapa air mata ini terus mengalir?

Air matanya yang terus berderai, batin yang menjerit, meraung ..Kecelaruan ini... dan ..

Dia tidak ingat ingat semua ini. Tidak ingin!

Perlahan di telinga Airil, isterinya membisikkan sesuatu,  lalu meletakkan sesuatu ke telapak tangan Airil..


Trit... trit... trit...


Deringan telefon terus menjerit.


Trit...trit...trit...

                                             Trit...trit...trit...!!


previous                                                                                       next


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'