Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Khamis, 30 Jun 2011

Suara Mytamor 17


Pagi Adam kali ini dikejutkan pula dengan suara kicauan burung –burung pagi. Dengan rasa ngantuk yang masih tinggal, dia bangkit dari pembaringannya, mengosok mukanya dan bergerak ke tasik yang berdekatan.Perlahan-lahan dia menceduk air dan membasahkan mukanya.

Rasa segar kini mengaktifkan kesemua deria tubuhnya. Dia menoleh pada pemerhatinya yang dari tika tadi tekun memerhatikan gelagatnya- seperti biasa.

“ Selamat pagi..” ceria Airis menyapanya. Adam senyum kelat.

Mengabaikan pemerhatinya ini, dia mempersiapkan dirinya. Pisau lipat yang dijumpainya di bangunan usang tempoh hari  diselitnya di pinggang dan dia melangkah meninggalkan tempat. Menuju destinasinya.

Sudah berhari-hari dia di sini, dan sudah jauh dia berjalan.. hutan ini seakan tiada penghujungnya.  Di mana pintu masuk, di mana pintu keluarnya? Dia seakan berada di sebuah kotak yang tiada ruang untuk dia meninggalkan tempat ini.- Misterinya Hutan heratus ini atau mungkin bukan? Adam mula was-was samada ini hutan heratus, acap kali akalnya mengutarakan yang ini memang hutan heratus tetapi semua keajaiban di sini? Segalanya aneh, berbeza... ajaib.

Tawaran Airis  2 hari lepas ditolaknya mentah-mentah dan walaupun ditolak begitu, Airis masih mengekorinya, seperti kucing yang mahukan tuannya.

Namun, Adam tekad yang dia tidak ingin membuang masa di sini! Penemuannya pada buku catatan di bangunan lama itu , sudah cukup untuk dia mencari jalan keluar sendiri, walaupun tanpa bantuan Airis. 

Selepas lebih berjam-jam dia meredah tanpa hala tuju, bunyi seseorang terjatuh membuatkan langkahnya mati. Di belakang, Airis sedang tersembam mencium lantai hutan. Dia mendekati gadis penghuni tempat ini. Darah merah kelihatan mengalir dari luka di lututnya.

“ Awak tak perlulah ikut saya. “ kata Adam sambil mengoyakkan sedikit bajunya. Dibaluti luka kecil itu yang kini menambah cela di sepasang kaki putih melepak milik Airis itu.

Gadis ini, walaupun berjuta kali Adam tegaskan agar jangan mengekorinya, Airis tidak mempedulikannya. Yang merisaukan, gadis ini terlampau lemah , seringkail Airis yang cuai mencederakan dirinya. Bagaimana gadis secuai ini boleh hidup di dalam hutan ini seorang diri Terutama hutan yang menempatkan makhluk aneh yang menyerangnya sebelum ini, menjadi misteri bagi Adam.

Bercakap tentang makluk itu, Adam sedari sejak hari pertama dia menjejakkan kaki disini, satu bayang makhluk itu tidak pernah dijumpainya.Pelik.

“ Mengapa mesti awak pergi dari sini?” tanya Airis.

Adam diam sejenak. Jika diikutkan dia lebih bebas di sini berbanding berada di rumah. Cuma..

“ Ada seseorang menanti saya. Saya tidak mahu membimbangkan dia.” ujar Adam. Wajah Dali terbayang di mindanya.

“Di sini pun ada yang menunggu awak..”
“ Huh??’
“ Saya!.” tegas Airis.

Adam ketawa merasakan Airis bergurau namun tatkala melihat riak wajahnya mencuka ,Adam menghentikan tawanya.
“ Serius ke? Tapi saya tak kenal awak pun.”

Wajah Airis  masih mencuka.

“  Airis, bukan saya tak suka awak. Tapi saya tak kenal awak. Lagipun saya tak tahu langsung tentang diri awak. Apa yang awak buat kat sini? Mana keluarga awak.. “

“ Saya manusia! Kalau itu yang awak bimbangkan.!”


Adam diam. Ok.. Airis sudah mula marah. Marah sangat dia.  Mestilah manusia? Tidak pernah terlintas di hati Adam yang Airis ni kemungkinan makhluk lain .Baginya Airis di depan matanya memang manusia, kenapa pula Airis marah sangat bila dikatakan begitu?? Melainkan...?? dia betul-betul....

Adam bangun dan meneruskan perjalanannya yang tergendala. Sambil itu otaknya berputar-putar mengingati  bagaimana dia boleh terperangkap di sini? Gelembung misteri itu. Suara itu... tangan itu...Mungkinkah Airis ??

Adam geleng-geleng kepala. Tak mungkin! Takkan lah Airis ni hantu?? Atau mungkin dia dah mati??

Jadi ni alam lain ke??Sebab itukah dia tidak dapat keluar dari sini??

Adam mencuri pandang pada Airis yang masih mengekorinya.  Ya, gadis ini sememangnya punya kejelitaan yang luar biasa. Kulitnya putih gebu, bibirnya merah mekar bak delima yang ranum.. wajahnya bujur sireh dan yang paling menakjubkan.. matanya yang memukau ... itu.. ia tidak hitam seperti biasa sebaliknya bewarna biru kehijauan persis jernih laut.

Bidadari kah dia? Jika Airis bidadari? Jadi betullah dia dah mati??

“ Awak.. “ tegur Airis.

“ Hujan hampir turun, kita perlu cari tempat berteduh...”

previous 


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'