Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Isnin, 27 Januari 2014

Berikan Kujawapan 66






" Awak tak pernah-pernah mencari saya, kenapa? “ 

Tanya Ris bila melihat Alisya muncul di muka pintu biliknya sedangkan dia sedang berkemas untuk bersiap pulang esok.

“ Emm..Ris,, saya“
“ Awak nak cakap hal kita pulang ke US tu ke?”

Alisya merenung wajah Ris yang tenang, dan soalan yang tepat itu buatkan dia terpaksa menelan rasa bersalah. Memang dia rasa keberatan untuk pergi ke US bersama Ris. Setelah apa yang Kenny cakap tempoh hari, buatkan dia terfikir semuanya. Dia belum buat keputusan lagi. Dia rasa dia perlukan lagi sedikit masa untuk membuat keputusannya.

“Ah, setelah apa yang saya cakapkan depan kawan awak semalam. Sekarang saya rasa malu sendiri pula. Nampaknya seperti susah nak kejutkan awak dari 'mimpi' ini..” Ris senyum nyata dia hanya bergurau. 

“ Sekarang awak ragu-ragu untuk pergi? Atau awak sudah buat keputusan tidak mahu pergi bersama saya?" 


Tiada jawapan.

“ Melihat awak mendiamkan diri, saya agak awak masih belum buat keputusannya lagi.”  Ris mendekati Alisya,  mencapai tangan kanan Alisya, mengusap permata  cincin di jari manis Alisya.

“ Dan melihat awak datang ke sini, membuktikan saya  masih tidak boleh lepaskan awak."

Lagipun, hakikatnya selama ini, sebelum ini, awak adalah milik saya.. ” bisik Ris. 

“Cuma seminggu, tidak! cukuplah satu hari!. Benarkan saya bawa awak melihat dunia awak yang sebenarnya. Selepas itu awak buatlah keputusan. Apa sahaja, saya akan terima!” pujuk Ris. Alisya masih ragu. Plan mereka hendak pergi dari sini esok, tapi hatinya masih berat. Esok terlalu cepat memandangkan dia masih belum bersedia.

“ Bolehkah kita pergi lewat beberapa hari lagi?”

Ris memegang kedua belah tangan Alisya. Wajahnya betul-betul gembira dengan jawapan Alisya itu. Hampir sahaja dia ingin meloncat kegembiraan.

“ Boleh! Apa sahaja untuk awak!” ujar Ris seolah anak kecil. Alisya mengganguk setuju.
“ Ah! Tapi sebelum itu..” Ris mencapai beg bajunya dan mengeluarkan sebuah buku nota. Dihulurkan pada Alisya. Di situ tertulis alamat sebuah hospital swasta psikiatri di Kuala Lumpur.

“ Saya ingatkan taknak beritahu awak. Awak tahu salah satu kebaikan awak hilang memori ialah awak tidak ingat tentang ini. Tapi bila memikirkan ini permintaan awak pada saya , saya rasa."
“ Apa ini?”
“ Tempat Arsya ditempatkan. Awak suruh saya cari..” 

Buku itu terlepas dari pegangan Alisya. Tidak pernah dia terfikir yang nama itu akan didengarnya lagi. Setelah mengingati memori silamnya sikit demi skit, dia juga dapat rasakan ketakutan bila mendengar nama itu. Dan tubuhnya bereaksi begitu. Mana mungkin tubuh itu dapat lupakan segalanya tentang. Serta merta wajah Alisya jadi pucat dan dia memegang lehernya, teringatkan memori dia dikurung dalam beg plastic.

“ Ke...kenapa saya hendak mencari Arsya? “ tergagap Alisya.
“ Ya, kenapa? Itu juga saya ingin tahu.. setelah apa yang dia lakukan pada awak!” kata Ris sedikit marah.  

Nampaknya Ris juga tahu tentang Arsya. Mestilah,  Alisya dirinya yang dulu mestilah berkongsi segalanya pada Ris, bukankah Ris tunangny??. Ini membuatkan dirinya tertanya-tanya  adakah Ris begitu istimewa hinggakan dia sanggup berkongsi memori gelap ini dengannya. Betapa jauhkah dia mencintai Ris? Seperti Neal kah? Atau lebih dari itu? Ris mengutip buku nota itu.

“ Saya tak patut beritahu awak pasal ini! Silap!Satu-satunya kebaikan bila awak hilang ingatan ialah awak dapat melupakan dia. Saya silap! Lupakan pasal ini. Maafkan saya.” Kata Ris kesal. Buku itu dimasukkan kembali ke dalam beg. 

“ Bila awak cakap yang saya selalu ceritakan pasal dia , adakah awak bercakap tentang Arsya? Tapi.... saya tiada keluarga lain selain Mek Jah. Mek Jah cakap ibu bapa saya meninggal dalam kemalangan. Arsya juga sudah tiada...”

"Jika mereka cakap begitu, saya tiada bantahan tentang itu. Lupakan sahaja apa yang saya beritahu ni.. “
“ Tak! Itu tak betul, mereka sembunyikan sesuatu dari saya, tapi awak tahu kebenarannya kan?”


Ris diam.


“ Ris, please.. beritahu saya segalanya tentang diri saya?” rayu Alisya memegang lengan Ris. 

“ Jika awak ingin tahu, bolehkah awak berjanji akan kembali pada saya dan lupakan Neal?”




next previous



' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'