Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Jumaat, 18 April 2014

Berikan kujawapan 82



Memoir~

Ris  bersandar di tepi dinding bilik kurungan ini. Dari celah tiang, satu tangan terhulur mengusap pipinya yang lekit dengan darah yang kering. Ris memejam mata, tidak peduli. Ris tahu siapa di dalam bilik kurungan ini,  juga tahu mengapa insan itu berada di sini.  Tangan itu kembali masuk ke dalam kemudian selang beberapa minit keluar  dengan memegang segelas air. Ris tidak mempedulikannya.

Tidak putus asa, dengan kain basah di tangan, penghuni bilik kurungan itu menyentuh dan membasahkan bibir Ris, seolah-olah mengetahui Ris sudah lama tidak minum air dan tubuhnya sangat lemah.

“ Tahu berapa lama manusia boleh hidup tanpa air?  “ kata Arsya satu hari dan dia diarahkan untuk tidak minum untuk beberapa hari itu. Pada hari ke 5., saat Ris begitu lemah, . Arsya mengurung Ris sendirian di bilik kurungan ini dengan kata kata “ Bosan! Permainan ini membosankan, Kau membosankan.. ”.

 Di sini, terdapat sebuah penjara kecil dari besi yang menempatkan penghuninya. Sekali sekala Ris akan ditempatkan di sini dan sekali sekala  Ris melihat wajah di sebalik bilik kurungan itu. Di sebalik tiang besi itu, seorang gadis persis Arsya berada di situ. Walaupun wajahnya seringkali kelihatan pucat lesi, bibirnya sentiasa menguntum senyuman saat mata mereka bertembung. Kemesraan dipamerkan diwajahnya walaupun mereka jarang-jarang berbicara.

“Alisya, mengapa awak berada di sini?” soalan itu yang diajunya saat kali pertama dia berjumpanya. Sewaktu Arsya membawanya ke sini. Kali pertama dia tahu rahsia Arsya. 
“ Awak tahu siapa saya?”tanya Alisya kembali.

Ris keliru. Sepatutnya Arsya tidak akan mencederakan sesiapa setelah mempunyai ‘boneka’nya sendiri.. itu yang sepatutnya, jadi kenapa Arsya boleh menyembunyikan Alisya di sini?

“ My lovely little twin.. “  kata Arsya memperkenalkan. Ris dipeluknya gembira..
 “ Siapa dia?” tanya Alisya marah.
“ My doll...”
“ Kakak! Kak tak patut libatkan orang lain..”
“ Shh... kau patut diam. Disebabkan dialah, kau tak cedera lagi..Dan disebabkan dia...lah i won’t play you..  I will play with my new toy.” 
Arsya sengih kemudian membuka kancing butang baju Ris, mendedahkan dada lelaki ini.  Ris diam rela.

“ Lihat ini..” 
Arsya mengeluarkan sebuah pisau pemotong daging, kemudian perlahan-lahan mengoresnya di dada Ris.

Ris tersentak dari lena. Badannya terasa lebih segar berbanding sebelum ini.  Perlahan-lahan Ris cuba bangun dan ketika itulah tangannya  terlanggar gelas kaca yang sudah kosong. Di tepi tiang, Alisya sedang tertidur  keletihan. Menyedari yang Alisya lah yang tidak putus-putus menuang air pada nya, Ris panas hati.Sekali lagi, kenapa mesti Alisya mempedulikannya? Bunyi gelas yang tergolek mengejutkan Alisya.

“ Awak....awak dah ok?” tanya Alisya sebaik sahaja terjaga dan melihat Ris berdiri di depan bilik kurungannya.  
“ Awak tak perlu buat semua ini!.Sebaik manapun layanan awak pada saya, saya tak boleh buat apa-apa untuk awak. ”
“ Saya tidak perlukan apa-apa pun daripada awak. Ini kehendak saya.. ” tegas Alisya. 

  Ris berpaling untuk naik ke tingkat atas, kembali menanti Arsya seperti biasa.

" Terima kasih." katanya perlahan.  

“ Awak! Awak bukan sebuah boneka." panggil Alisya, menghentikan langkah kaki Ris. 
" Awak mempunyai pilihan..jadi kenapa? Kenapa awak berada di sini? ”
“ Sama seperti awak.."
“ Awak lakukan semua ini untuk melindungi siapa?"
Ris mendaki anak tangga untuk naik ke atas. 
" Awak korbankan diri awak untuk siapa?Beritahu saya... adakah dia orang yang awak cinta?"
di tengah tangga, Ris berhenti dan memandang Alisya. 
“  Saya cintakan Arsya, demi melindunginya dari dirinya.. dari kegilaannya, saya lakukan semua ini.” 

Jawapan Ris membuatkan Alisya terdiam.

“ Kenapa? Awak rasa saya bodoh kerana mencintai seorang gadis seperti Arsya? Dia takkan menghargai saya, malah tak mungkin mencintai saya kembali... dia.. hanya mempergunakan saya, mempermainkan perasaan saya,  ‘merosakkan’ saya.... “

Alisya geleng kepala tidak bersetuju dengan anggapan Ris terhadap dirinya.

“ Tidak saya tak fikir begitu.Yang saya fikir ialah awak mengingatkan saya pada dia. Sanggup melakukan apa sahaja melindungi cinta awak.. ianya tidak bodoh, dan tidak salah. Sebuah pengorbanan tanpa pembalasan, ia sebuah cinta yang kukuh.. tapi...
“awak akan mati demi cinta ini..seseorang perlu hentikan awak.. “ luah Alisya risau. 

Kerisauan itu yang membezakan antara Alisya dan Arsya. Dua wajah dengan jiwa yang berbeza. Hatinya tersentuh melihat Alisya risau pada dirinya. Tetapi...

“Alisya, hakikatnya saya bencikan Arsya, terlalu membencinya namun terlalu mencintainya.  Kerana terlalu mencintainya saya juga semakin membencinya.. Apa yang saya lakukan terhadap diri saya,saya tiada kawalan terhadapnya. Juga tiada sesiapa yang dapat membebaskan saya dari semua ini. Kerana disebalik keperitan dan penderitaan ini, kegembiraan juga hadir bila saya berada disisi Arsya , mencintainya, menjadi miliknya. Gila.. Memang diri ini bukan lagi milik saya. Selamanya-lamanya ia sudah menjadi milik Arsya. Cinta ini sudah menghilangkan semua pertimbangan,  jadi apa perlu saya lakukan? Saya mencintai Arsya..”

 “ Jangan berhenti mencintainya.. Jika kehilangannya lebih perit dari berada di sisinya, maka jangan lepaskannya... ia sakit, ia menyeksakan tetapi ia jua sebuah cinta.. "

Ris senyum... 

“Alisya, Apakah kesilapan saya?  Mencintainya atau jatuh cinta padanya?”







' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'