Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Rabu, 11 Februari 2015

KL Love Story S2- Part 10





Kami berdua berjalan di ruang tingkat atas. Atas sebab apa entah, tiba-tiba Danny mengajak aku naik ke tingkat atas banglo ini. Adakah sebab confession aku tu dia ... dia mungkin... mungkin nak.. cakap sesuatu.. confess juga ke? Sekejap!.. Apa sebenarnya hubungan kami? Lepas date pertama itu, so officially kami berdua sedang dating ke? Danny takde cakap apa-apa tentangnya. Tapi dari apa yang berlaku tadi, adakah aku ni teman wanita Danny? Bolehkah aku ngaku diri aku sebagai teman wanita Danny?

" Yep, she's sticky like a glue."
Terus hilang mood aku teringatkan itu.. Glue?  Danny buaya !! 

Di tingkat ini,  ia sama besar seperti dewan di bawah, cuma ia penuh dengan perabot antik dan almari-almari buku. Seperti sebuah library besar. .

“I learnt everything here..homeschooled..” katanya tiba-tiba.

“ All man in the house homeschooled, my dad, including Danish..We learnt about everything, no games, no friends. We learnt here to be the best son, the best heir, the best adult. Seriously, it’s boring. Bayangkan umur sekolah rendah tapi kena belajar tahap sekolah menengah, etika dan business.”

Aku diam. Sebab itukah Danish tampak lebih matang dari umurnya.

“ When we reached 10 years old- a ceremony is held. Kan awak kata ini tak macam birthday party kan? Yer.. memang ini bukan birthday parti pun. Today is the ceremony for Danish. It’s the ceremony where we were introduce to the world.  World means- Our family friends, business partner,  media, everyone will know us from the moment of 10 years old. “ 

Danny membuka beberapa buku lama yang tersusun di rak-rak. Mungkin mengingati zaman belajarnya.

“ Sebagai pewaris, seseorang itu perlu tunjukkan bakatnya, and face the fear. Ia turun temurun dalam keluarga kami. Today, Danish akan face his first fear. “

“ Fear?” aku dah mula berminat. Peliknya adat keluarga Danny ni.

“ Aah.. different person different fear.”

Suara kecil itu menyerikan suasana yang serius ini. Aku toleh dan lihat si kecil ini begitu comel dan kacak dengan sut tuxedo hitamnya.
“ Abang Danny!” 

Danish berlari memeluk Danny.  Aku terkejut, ini kali pertama aku lihat kecomelan Danish..Selalu dia nampak cam budak bratz yang buli aku.. Honestly, Comelnya..dia!

“ Terima kasih kak Amyra!”ucapnya padaku setelah pelukannnya terlerai. Danny mengosok-gosok kepala Danish. 

“ Macam mana kacak tak? “ tanya Danny sambil buat pose V . 

Aku ketawa. budak ni.. comel betul. Ini baru betul Danish yang comel, perangai ini lebih sesuai dengan umurnya.. Danish juga tampak selesa seperti ini. 

“ Haha.. perfect! 10/10.” puji Danny. 
Danish sengih melebar.

“Nervous?” tanya Danny.
“ Of course! First dance! “
“ Dengan siapa?”

“ Yang tu.” katanya sambil menunjuk pada seorang budak perempuan sebaya dirinya yang sedang menanti di tangga. Comel juga dengan dress kembang ala-ala princess itu. 

“ After dance I’m going to ask her out.”

Danny ketawa besar. Dia suka? Dia galakkan budak kecil ini? Aku pula yang risau...

“ Abang dance dengan kak amyra ke?”

Aku pandang Danny. Dance? Ada dancing ?
Danish tiba-tiba minta diri. Katanya masa dah sampai, dan seorang lelaki aku rasa pembantunya datang mengambil dirinya. Kelakuan keanak –anak itu terus hilang sebaik sahaja lelaki itu mendekati kami.

“ Kak Amyra watch abang Danny for me okey! " kata Danish sambil melambai pada kami.


Bunyi musik yang kuat menarik perhatian ku.. Di bawah aku lihat semua orang sedang memberi tumpuan pada seorang wanita di usia senja sedang yang masuk dengan dua bodyguardnya.

Aku perasan dahi Danny berkerut, sesuatu mengganggu fikirannya. 




' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'