Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Khamis, 25 November 2010

KL LOVE STORY 28


Suasana begitu tegang dan senyap sahaja di ruang tamu ini. Mak aku hanya memandang aku, kemudian beralih pada datukku yang juga dari tadi senyap sahaja.

‘ Atuk, dah tua.Mak kau pun dah tua. Nanti bila kami berdua takde, takde sapa nak jaga kau Myra..” Ha, start dah... 
 
“ Tok ni..asyik cakap hal mati-mati jer.. “rungut ku. 

Bukan apa, aku tak nak fikir pasal hal ini. Aku tak nak bayangkan langsung yang mereka berdua akan meninggalkan aku.Memikirkan insan yang kita sayang meninggalkan kita adalah sesuatu yang meyakitkan dan aku tak suka fikirkan hal itu. BENCI fikirkan hal itu.

“ Myra, dengar apa yang tok kau nak cakap ni.” marah mak.
Aku mendiamkan diri. Nampaknya serius sangat ni..
“ Semalam mak ada cakap nak terima menantu kan? Ya, kita nak terima menantu.”
“ Menantu? Mak... Apa nih.? Nak gurau pun tak nak ler camnie.”
Diam!” giliran atuk pula meninggikan suaranya. Aku dan mak menurut.

Ok, nampaknya benda ni betul-betul serius. Persoalannya siapa yang mak dan atuk aku maksudkan?
“ Kita akan terima menantu. Petang ni, rombongan merisik akan dihantar. Atuk nak kau bersedia." tegas sahaja arahan atuk aku ni. Almaklumlah bekas tentera ni garang skit. Semuanya nak diarah sahaja. 

Aku jelling biji mata. Atuk aku ni tak boleh terima bantahan sikit. Suka-suka je nak suruh aku kawin, aku tak tahupun siapa calonnya.
                                    
Aku teringat kata-kata Danny.

“ A’ah.. Emak.. Kenapa? Awak tak nak kawin dengan saya ker?”

 Dengan Danny ker? Mustahil…

Namun, bila difikirkan dia ada kata Farish akan datang petang ni.. Bawa rombongan ker? 

Jap…jap.. tak mungkin sangat-sangat! Farish takkan bersetongkol dengan Danny pasal hal-hal ini. Kan mereka berpasangan. Aku masih lagi teringat saat Farish dan Danny sedang gaduh d  dulu masa aku nak pergi beli air kat mesin vendor kat apartment rumah aku.. Uiih.. pandangan mata  jelez mereka berdua tu masih lagi lekat dalam fikiran aku. 

Tapi kemudian aku teringat hal dalam majalah yang aku baca-baca sebelum ini, pasal suami mereka gay. Seperti kes Danny ni ler, aku taknak jadi isteri macam tu.Digelar isteri hanya untuk cover kisah gelap suami masing-masing.

AKu TAKNAK!!! tapi kalau dia bukannya gay sebab selama ini takdepun dia ngaku dan takde pun bukti sahih yang dapat aku sahihkan dari mulut dorang sendiri,melainkan tanggapan aku jer (buat masa ni), mungkin aku boleh terima kot.. 

Eh.. lupa pula Danny playboy.. so aku still tak boleh nak terima dia. Kan?? Arghh.. tension r dengan status Danny ni. Dan yang paling menyampah, kenapalah aku nak susah-susah fikirkan pasal benda-benda ni? 

" Abang Danny beritahu dia sudah jatuh cinta pada gadis malam 14 Feb."

Kata-kata Danish, si kecil yang comel itu pula terngiang-ngiang di telinga.

Aduih.. pening pulak.. Apa status danny dengan aku ni? Apa aku pada Danny?? kenapalah dia ni suka sangat buat aku tertanya-tanya dan bermonolog terover-over seperti ini? Danny, awak yang buat dunia saya kucar-kacir camni, saya cuma nak hidup biasa sahaja. Biasa.

“ Kau pun kenal dengan orangnya. Cikgu sekolah menengah, baik orangnya.. memang sesuai buat menantu." penghabisan kata-kata Datuk itu mengejutkan aku. 

Aku tersentap. Cikgu sekolah menengah??

“ Cikgu???”
“ Yerlah. Kau pun kenal dak Azhar tu. Anak Haji Shaari."

Bukan Danny ker????

Aku pandang pada Danny yang aku sedari selama ini berada di muka pintu, memerhati dan mendengar percakapan kami sejak tadi.  

Dan dari pandangannya, aku tahu dia tahu hal ni. Dia sudah tahu dari awal, semuanya. 

previous                                                                  next


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'