Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Rabu, 24 Ogos 2011

Berikanku Jawapan 25


Neal tekun menatap komputernya.Langsung tak memberi perhatian pada Kenny yang tiba-tiba masuk. 

" Dari ko main-main dengan budak perempuan tu, better kau siapkan kerja kita nie."
" Oh,  jadi kau tauler aku pergi jumpa Alisya?"

Neal membisu, tidak mahu menjawab Kenny. 

" Anyway, nie bukan kerja aku. Kau yang beriya-iya nak siapkan projek nie!" balas Kenny kasar. Baru sahaja dia ingin masuk ke biliknya, namanya dipanggil  Neal. 

"Kenny!  Sorry., Sorry i punched you. " kata Neal tiba-tiba.

Sunyi. Yang kedengaran hanya bunyi unggas-unggas malam.

" I'm sorry. It was my fault!Tak tahu apa yang buatkan aku naik angin hari tu.  Esok, aku try sewa kereta kat pekan then we back to KL ASAP"  jelas Neal.

Di matanya kelihatan seribu rasa bersalah tentang hal itu. Kenny senyum. Inilah peribadi Neal, selalu menjaga hati sahabatnya walaupun bukan big Deal pun.


" Aku pun minta maaf. I  deserve the punch anyway. "  Giliran Kenny pula meminta maaf.  Dia mendekati Neal.
" Huh?"
" Yerlah. Kan kat majlis hari tu aku debik kau dulu? So 0-0 ler.." 

Mereka berbalas senyum. Semua rasa kekok seakan hilang.

"Lagipun aku rasa better kita duduk sini lagi ... 2-3 hari. ."

Neal merenung Kenny yang tiba-tiba pula hendak duduk di kampung ini lama-lama. Pelik! Sepatutnya Kenny gembira, yerlahkan KL is everything for him.

"Walaupun  aku masih bengang sebab kau tetiba berhenti kerja tanpa beritahu aku. tapi tu dulu.. Sekarang, aku tak nak tahu apa sebab kau berhenti kerja atau apa sebab kau tetiba naik angin dengan kata-kata aku.. atau apa konflik antara kau dan Alisya. Tapi aku just nak cakap..  "

Kenny menepuk bahu Neal, lembut.

" You  look alive here.. "
"Huh?"~


" Kau ada kehidupan kat sini Neal.! Ia berbeza dan banyak mengubah kau. And aku rasa Neal sekarang nie lebih baik dari dulu. Just think about it,  kau sendiri akan sedar tentang itu."
 

Kenny terus masuk ke biliknya, meninggalkan Neal yang terpinga-pinga tidak mengerti apa yang dimaksudkannya.


+ya, Neal nampak lebih 'hidup' di sini.. Bukan lagi patung yang hanya mengembirakan orang lain dengan kepura-puraan..Senyuman palsu, kata-kata palsu yang dilakukannya hanya untuk orang lain.. Neal lebih berperasaan di sini... Dia marah, dia benci, dia kasar,- hakikinya semua orang tidak sempurna..kerana ketidaksempurnaan ini yang membezakan antara manusia dan patung.

Perbualan terakhirnya dengan Alisya tadi terngiang-ngiang di mindanya.

XOXO

"Alisya, kenapa mesti Neal? Kenapa mesti Neal yang awak cari untuk dapatkan ingatan awak kembali?  "

"Awak tau tak perasaanya biler orang bercakap pasal diri kiter.-seolah-olah mereka kenal kita... Macam mana kiter waktu kecil, apa hobi kiter, mana tempat yang kiter selalu pergi , apa perangai buruk kiter... tapi walau banyak mana pun mereka ceritakan, saya cuma rasa kosong.. "

"Tapi dengan Neal, walaupun cuma seketika,  walaupun dia tak cakap apa-apa... saya ... saya rasa ... selesa..  Bersama dengan Neal, walaupun sekejap, ia seolah-olah, saya seperti kembali pada zaman kanak-kanak dulu. Segalanya... macam saya kenal.. tempat itu, kata-kata itu.. semuanya macam pernah saya dengar dan.. Ia membenarkan saya rasa bukan seperti orang asing lagi!"

" Dan walaupun saya seolah –olah tidak mempunyai kehidupan tapi saya rasa 'hidup' dalam hidup Neal...   "

XOXO

" Alisya, bukan ko sajer yang 'hidup'.. Neal pun sama. Cuma dia tidak menyedarinya. "




' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'