Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Selasa, 19 Mac 2013

Berikan Kujawapan 51




Grakkk...
Neal melepaskan basikalnya ke tepi jalan. Basikal yang sudah pancit tayarnya itu jatuh menimpa dedaun semak dan lalang yang meninggi. Tidak mempedulikannya, Neal berjalan masuk ke dalam hutan tebal. Dia tahu hutan ini satu-satunya jalan singkat ke jalan besar yang menuju keluar dari kampung. Dia juga tahu yang ini satu-satunya peluangnya untuk berjumpa Alisya.

Larian Neal semakin laju meredahi rimba. Walaupun dia seorang yang lincah, malah arif tentang isi hutan tempat permainannya ini, tetapi disebabkan fikirannya yang runsing  dan mengejar masa, banyak kali kaki yang sudah tertanggal kasut itu tersadung dek akar pokok yang menjalar. Tubuh yang baru meningkat remaja itu juga acap kali terhumban,berguling mencium lumpur selut. 

Namun, di sebalik rintangan itu,  dia sentiasa bangun dan meneruskan pengejarannya.  Dia tidak peduli akan  darah yang mengalir di wajahnya yang diguris ranting pokok dan dedaun berduri. Dia tidak endahkan keperitan di kedua belah tangannya yang calar balar tatkala terjatuh bergeseran batu-batu kecil yang tajam. Semua ini tidak sedikitpun berjaya menghentikan langkah kakinya.

Dan dalam langkah yang semakin letih dan peluh yang mengalir bersama darah dari luka di dahinya, dia menyalahkan dirinya sendiri. Selama ini dia fikir yang perpisahan ini hanya bersifat sementara. Semuanya akan kembali pulih satu hari nanti. Tak mungkin dia dan Alisya akan berpisah. Ya, walau bagaimana besar halangan antara mereka, mereka sentiasa kan bersama kembali. Itu janji mereka sejak kecil dan itu sudah menjadi anggapannya, kepercayaannya.  Namun, kata-kata Boy dan kenyataan Alisya sedang pergi dari kampung, dari dirinya mengejutkannya. Perlahan-lahan dia melihat imej Alisya yang semakin kabur...  

“ Mungkin ni kali terakhir kau dapat jumpa dia... ”

Dia tidak tahu, apa perlu dibuatnya. Saat ini, tubuhnya dan tindakannya ini hanya mengikut perasaannya. Dia... 

“ Aku.... tidak boleh kehilangan Alisya.. “



' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'