Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Isnin, 13 Mei 2013

Berikan Kujawapan 59



Saat Alisa membuka matanya, dia lihat Neal sedang berdiri termenung di tingkap. Di bawah cahaya mentari senja Neal tidak dapat menyembunyikan kesuraman wajahnya..  Lama Alisa memerhatikan Neal sehinggalah Neal menyedari dirinya diperhatikan.

“ Alisa.... “ Neal pantas menghampirinya.  

Neal memandang  kepala Alisa yang berjahit, tangan Alisa juga luka-luka terkena serpihan kaca kereta. Kalaulah dia tidak meninggalkan Alisa, kalaulah dia memberikan jawapan pada Alisa, kalaulah perbualan mereka semalam tidak pernah terjadi, Alisa juga takkan memandu pulang dalam keadaan emosi yang tidak stabil, lalu terlanggar lampu merah dan terlibat dalam kemalangan itu. Neal menelan rasa bersalah. 

" Saya betul-betul risaukan awak tau tak!.." 

Melihat kebimbangan yang ikhlas dari wajah Neal, Alisa senyum tenang. Ironinya, kali ini giliran dia pula berada di katil pesakit. 

“ I'm  sorry for what my dad did.” Alisa menunjuk pada bibir Neal dan Neal cepat-cepat menyentuh luka di bibirnya itu. 
“ Ah, It's ok.. "  

Jawab Neal tak putus senyuman. Sedikitpun tidak menyimpan dendam walaupun dirinya di tumbuk oleh Dato’ Adzhar sebaik sahaja dia sampai ke hospital.  Neal tahu kesalahan yang dilakukannya. Dia tiada saat Alisa kemalangan dan yang lebih teruk lagi, dia lambat berada di sisi Alisa .Jadi, Dato' Adzhar berhak sebagai seorang ayah untuk menumbuknya kerana sebagai tunang Alisa, dia gagal menjalankan tugasnya menjaga dan melindungi Alisa. 

“ Maafkan saya.. Semuanya salah saya.  If only I take good care of you, all this will never happened.”
“   You have take care enough." Alisa diam seketika.
" Maybe... it’s time I take care my own self.” 

Neal diam tidak bersuara. Dipandangnya Alisa yang nampak tenang.

" Neal, awak tak perlu salahkan diri , bagi saya, awak tidak pernah bersalah. Kemalangan ini atas kecuaian saya sendiri.."

Alisa membuka laci meja yang berada di sebelah katilnya, mengeluarkan seutas rantai silver dari laci paling atas. Terkejut Neal saat  melihat rantai yang dibuangnya itu berada di tangan Alisa. 

“ Pasal hal yang tak sempat kita bincangkan hari tu. saya dah fikirkannya..”
“ Alisa please, don't talk about this again..”
“ Shh.. Please, for today, just let me talk.. “
Alisa menarik nafasnya dalam-dalam sebelum meneruskan kata-katanya.

" Neal, you are the perfect man, friend and lover for me.. All this years, you have gave me more than I want and... I.. have never give you anything.."

Alisa meletakkan rantai itu di telapak tangan Neal.

 “ Bolehkah hati awak mencintai saya, cuma saya seorang? " tanya Alisa.

Tiada jawapan dari Neal. Alisa lihat tangan Neal menggenggam erat-erat rantai di tangan itu.  Alisa tahu Neal masih keliru dan dia benci melihat kekeliruan itu.. hati yang tidak dapat membuat pilihan itu..

"Saya tahu kenapa renungan awak selalu sunyi ..kenapa senyuman awak tersembunyi kedinginan dan kenapa hati awak sentiasa kosong.. Saya sudah lama tahu..."

" Alisa.. saya ...." Neal tidak menghabiskan ayatnya. Alisa sudah mengagak, tiada penjelasan yang akan dia peroleh dari Neal.

”Addiction itu... awak tidak dapat melupakannya, bukan disebabkan awak tidak boleh melupakannya, tetapi kerana mungkin, awak tidak mahu melupakan perasaan itu dan dia.. Mungkin awak cuma tidak menyedarinya.."

 " Neal, cukuplah, awak sudah memberikan saya seorang insan dan kekasih yang sempurna. Berhentilah, awak sudah cukup berusaha menjadi sempurna di mata saya dan semua orang.. . Mungkin... sudah tiba masanya, awak menerima ketidaksempurnaan awak dan  melakukan apa yang hati awak maukan?"  

Kesunyian ini seakan mengerti akan perpisahan ini..

“Maafkan saya, dulu, kerana cinta, saya ingin memiliki awak  Sekarang..kerana cinta, saya....." suara Alisa mulai bergetar.
 "Terima kasih di atas semua tahun-tahun dan memori  yang cukup bahagia.. . ”

Akhirnya Alisa menghabiskan bicara, berpaling dari memandang Neal, dan mengesat air matanya yang bertakung. Neal diam, tidak berganjak.

"Alisa.. maafkan saya ..."

 “ Neal, just go!....”

Alisa masih menahan sebak dan kekecewaan yang dirasanya.Tidak sanggup membiarkan Neal melihat juraian air matanya, dia tidak perlukan belas kasihan dari Neal. Dia juga  tidak mahu Neal jadi serba salah . Biarlah dia membuat keputusan  yang sepatutnya dibuatnya sejak dahulu lagi..Ya, terang-terangan hati Neal bukan miliknya, walau sudah bertahun-tahun berlalu. Semuanya sia-sia. memorinya, kenangannya, segalanya!

" Awak perlu tahu yang semua memori kita adalah benar semuanya...Saya... tidak pernah berhenti berusaha mencintai awak..."

Alisa tergamam, kata-kata Neal membuatkan hatinya pilu. Dia masih mencintai Neal, walaubagaimanapun, dia akan sentiasa mencintai Neal.  Walaupun dia tidak dapat memiliki Neal lagi. Air matanya mengalir perlahan. Pantas dia  memegang pergelangan tangan Neal, menahan Neal yang baru ingin melangkah pergi.. 

" Bila hati awak sudah tidak keliru lagi, bila awak mempunyai jawapan untuk saya, saya...saya akan tunggu awak hingga tiba hari itu... " kata Alisa. 

Neal berkerut  memandang Alisa, tidak menjangkakan nya.

“Saya mencintai awak...” kata Alisa.





' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'