Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Khamis, 5 Jun 2014

Berikan kujawapan 86




Neal sedang tidur lena di atas sofa, tidak sedar Arsya yang baru pulang. Dia hanyut dibuai mimpi kesan ubat tidur yang diberikan secara sembunyi di dalam minum petang tadi. Arsya menghampiri Neal, duduk di bucu sofa sambil memperhatikan wajah Neal yang bersih tanpa cela. Neal serba serbi sempurna, di lena pun dia begitu menyerlah dengan wajah kacak yang dimilikinya. Sempurna, mampu memiliki segalanya.Arsya membelai wajah Neal dengan lembut.Sayangnya dia hanya ingin memiliki Alisya.. sesuatu yang tak mungkin.

“ Tangan awak sejuk.” 

Neal mengejutkan Arsya. Dia memegang pergelangan tangan Arsya. Neal sudah bangun? Sejak bila? Pantas Arsya menarik tangan dari Neal. Neal yang melihat Arsya kelam kabut sebaliknya tenang  bangkit dari baring lalu duduk mengadap Arsya. Bibirnya menguntum senyum.

Kemudian, dia mengambil kedua belah tangan Arsya, dibawanya ke mulutnya, ditek up dan dihembuskan, memanaskan tangan Arsya yang dingin. Selepas itu, dia menggosok kedua belah tangan Arsya . Neal ulang beberapa kali dan sepanjang itu, tiada apa-apa yang diharapkan  di antara mereka. Arsya membisu, hanya memperhatikan kasih sayang Neal itu. Kasih sayang yang hanya untuk Alisya..

“ Sudah..lebih selesa bukan?”

Arsya merenung kesan luka di leher Neal yang semakin samar. Jika luka tempoh hari itu dalam, ia pasti meninggalkan parut, itulah tujuan Arsya saat dia melemparkan dart itu.Neal senyum, selembut pandangannya pada Arsya, kemudian bangkit dari duduk kemudian menuju ke sinki sambil membawa cawan teh yang diminumnya petang tadi. Dia membasuhnya tanpa bercakap apa-apa. Sedikitpun tidak mahu mempersoalkan kenapa dia tertidur sebaik sahaja 2-3 teguk air teh itu masuk ke tekaknya. Kenapa??

Arsya sedang menanti  Neal mempersoalkan nya, meraguinya.. kemudian dia akan dapat melukakan hati Neal dengan memberitahu kebenarannya.Tidak sabar rasanya melihat penderitaan Neal bila mengetahui yang Alisya sudah mati, di tangannya. Neal gagal melindungi Alisya, seperti janjinya dulu.. . Lebih teruk jika dia memberitahu Neal bagaimana Alisya boleh mati, bagaimana Alisya membenarkan dirinya dikurung dari dunia luar agar Neal dapat hidup tenang dan bebas di luar? Bagaimana Alisya mencintainya hingga akhir hayatnya,

Bagaimana rasanya kehilangan Alisya?

Ah, tapi Neal tidak melakukan seperti yang diandainya.. sedikitpun tidak. Seolah-olah Neal tidak meraguinya? Atau adakah Neal sengaja tidak mahu mengetahui kebenaran ini, khuatir dirinya tidak dapat menerimanya.. lalu berpura-pura tidak mengetahui, agar dirinya tidak terluka?

Arsya senyum sendirian, memikirkan Neal yang kini tidak sedar yang dia berada di dalam genggamannya.. kerana walau apapun Neal lakukan, dia akan terluka.. Arsya teringatkan Kenny. Pada awalnya, dia tidak mahu melibatkan sesiapapun, Cuma Neal.. dia tetapi Kenny sengaja cari pasal dengan campur tangan dalam perkara yang bukan halnya. Jadi, Neal- dia akan kehilangan semuanya.

“Walaupun saya akan kehilangan semuanya, satu-satunya saya tidak boleh kehilangan adalah awak. “
“Huh..?” 

Arsya terkejut bila kata-kata Neal itu seolah-olah mengetahui apa di fikirannya.
  Neal mendekatinya,memeluk Arsya dari belakang, meletakkan dagunya ke bahu Arsya.

“ Itu yang saya rasakan sebaik sahaja awak kembali. Saya ingin awak berada di sisi saya, agar saya dapat melindungi awak, melihat awak dan terus mencintai awak.  Tidak kira apapun yang saya tahu, saya tidak boleh kehilangan awak lagi dan walaupun ini melukakan hati saya, but it’s OK.. I will stay like this.” bisik Neal. 

Arsya keliru dengan apa yang Neal cuba sampaikan? Apa yang Neal tahu?

Neal melepaskan pelukannya. Memandang Arsya.Wajah Neal ditatapnya, sinar matanya sayu.. apa yang Neal lihat?

“ Kadang-kadang apa yang kita lihat itu bukan kebenaran, dan apa yang kita ingat bukan jawapannya..Memori itu  sesuatu yang kompleks.. tetapi perasaan itu lebih mudah. Saya masih berdebar setiap kali menyentuh awak, gementar saat bertentangan mata dan . seperti sekarang. “ 

Neal membelai pipi Arsya. 

“Jadi setiap kali awak terlupa atau keliru.. ingatlah perasaan yang awak rasai bila bersama saya, di sisi saya.. kerana sumpah, ia adalah benar.” 
Dengan lembut Neal menghabiskan kata-katanya dan mencium bibir Arsya.  

Arsya masuk ke biliknya dan menguncinya dari dalam. Debaran di hatinya semakin kuat. Pipinya merah padam. Arsya rasa dirinya serba tidak kena.

Di ruang tamu, Neal duduk bersendirian sambil berfikir.

“ What if i ready to lose you, then what happened?  “



“ 


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'