Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Khamis, 7 Ogos 2014

Berikan kujawapan 88



Walaupun di waktu melawat, suasana di hospital sama seperti biasa-sentiasa sibuk. Di wad-wad yang menempatkan pesakit, ramai saudara mara mulai memenuhi ruang. Di ruang istirehat yang menempatkan hanya sebuah televisyen pula terdapat dua orang budak lelaki sedang menonton Dora the explorer di tv9 sementara ayahnya sedang leka membaca suratkhabar. Sesekali si ayah menjenguk bimbang kalau budak-budak yang masih berada di sekolah tadika itu berkeliaran bermain di tempat lain. Di kaunter jururawat , dua orang jururawat muda sedang asyik dengan telefon mereka. Laman facebook terpapar di skrin masing-masing dan sesekali kedengaran gelak ketawa mereka bergurau senda. Kesemua mereka sedang asyik dengan hal masing-masing, langsung tidak peduli akan sesiapa yang keluar masuk dari wad ini.

Di bilik wad 23A,  Kenny sedang bersendirian terbaring di katil dengan bantuan pernafasan yang terletak kemas di hidungnya. Kecederaan yang dialaminya teruk, tulang rusuk dan kakinya patah, terdapat pendarahan di otaknya, namun  selepas pembedahan , kesemua itu tidak membawa kepada maut. Ianya satu keajaiban dan doktor mengatakan yang progress Kenny dari hari ke hari semakin positif.

Monitor degupan jantung Kenny beritma tenang seolah-olah dia sedang tidur. Walaupun dia masih tidak sedar, tetapi doktor menjangkakan dalam dua tiga hari lagi, Kenny tidak akan lagi bergantung pada bantuan pernafasan dan dia berkemungkinan akan sedar. Satu berita baik. Di sisinya, seseorang sedang diam memerhatikannya.  Dia mengusap pipi Kenny dan perlahan-lahan alat bantuan pernafasan Kenny ditanggalkannya.

“Selamat tinggal, Kenny. ” katanya sambil  bebola hitam matanya galak merenung Kenny yang sedang tercungap-cungap kekurangan nafas. Bibirnya tersenyum gembira melihat penderitaan itu, menanti mesin degupan jantung Kenny berbunyi beep yang panjang..

“ Cukuplah...”

Alat pernafasan di tangannya di ambil dari pegangannya, lalu dikembalikan kepada Kenny. Nafas Kenny kembali tenang.


Dari tadi Arsya pasti hanya dia seorang  sahaja di sini! Jadi, siapa?! Siapa yang memerhatikannya??Apabila melihat insan itu adalah  Neal, Arsya tidak tahu kenapa dirinya cuba melarikan diri dari Neal .Sepatutnya  detik inilah yang dia nanti-nantikan selama ini!  Tetapi hatinya terasa sakit, dia tidak mahu bertentang mata dengan Neal; melihat wajah hampa Neal yang kini sudah mengenali dirinya yang sebenar. Yang dia keji seperti ini, dirinya yang sebenar-benarnya. Yang dia bukannya Alisya. Dan Neal kini mengetahuinya..

Neal  menghalangnya. Tangan Arsya dipegangnya kemas

 “ Sejak bila? “tanya Arsya.

Tiada jawapan dari Neal. Namun, melihat wajah Neal yang tidak terkejut dan renungannya yang sayu, Arsya mengerti yang Neal sudah mengetahui hal ini sejak awal lagi.

Neal sengaja membenarkan dirinya masuk dalam ‘game’ Arsya, dia berpura-pura selama ini.. Ini menjelaskan kenapa Neal langsung tidak marah ataupun mencurigainya walaupun terang-terang dia cuba mencederakan Neal, mempermainkannya.  Neal sudah tahu dia adalah Arsya dan disebabkan itu lah diam-diam Neal memerhatikan tindakannya, mengekorinya dan menghalang semua cubaannya.

Game kali ini, rupanya dirinya sendiri yang terkena. Tapi kenapa Neal selama ini membisu dan menyembunyikan kebenaran ini? Apa yang dia dapat dari semua ini?

Arsya merentap tangannya dari pegangan Neal, lalu keluar dengan berang.  Kali ini, Neal tidak menghalangnya..


XOXOXOXOXO

“ Kenny, maafkan aku. Aku begitu mementingkan diri sendiri.. “

 Wajah Kenny tenang dalam lena. Hanya bunyi mesin jantungnya berbunyi perlahan, membalas kata-kata Neal.

“ Kau dan Alisa.. cedera di sebabkan aku. “ luah Neal yang duduk di sisi Kenny.

“ Aku tahu.. dari sejak hari pertama dia muncul, aku tahu semuanya tidak kena. Semuanya tidak sama.  Namun, disebabkan kedegilan aku, kerana kepentingan diriku, aku sembunyikan kebenarannya dari kau.. aku teruk. Seorang sahabat yang teruk. Aku yakin jika kau sedar nanti, dua tiga das tumbukan juga akan hinggap kat muka aku kan? ” Neal senyum sendirian mengenangkan bagaimana reaksi Kenny nanti. 

“ Kenny... aku harap kau mengerti kenapa bila kau sedar, aku tiada di sisi kau.. Aku tahu kau kan dapat kebenarannya dan jawapannya..”
Neal bangun dari tempat duduknya.

“ Aku akan memperbetulkan segalanya.. bagaimana ia bermula, ia juga akan berakhir seperti yang sepatutnya....” Neal melangkah ke pintu keluar, namun teragak-agak untuk keluar.  Dia menoleh pada Kenny.

 "Seumur hidup aku, kau adalah teman terbaik aku , itu kenyataannya.... terima kasih kerana menjadi sahabatku selama ini, terima kasih kerana berada di sisiku selama ini.... “

"Tapi kau tau tak cerita teman kau itu masih belum tamat..."

Lain kali, kau ceritakan penamatnya nanti



“ Bagaimana penamatan cerita aku ini, Kenny?”



Neal keluar. Waktu melawat sudah berakhir. 




' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'