Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Jumaat, 7 Januari 2011

Suara Mytamor 10


Ini semua untuk kau, Adam. Semua yang aku lakukan ini SEMUANYa, hanya demi engkau, Adam. 

Cing, cing,

 Bunyi pedang berlaga membingitkan suasana.

Kau kata kebenaran??!! Tiada yang indah dari kebenaran itu. Semua ini tidak cantik seperti yang dilihat dan dibayangkan.

Dali membalikkan dirinya, mengelak dari serangan pihak lawannya. Dia menepis kaki pihak lawan dan lelaki itu terjatuh.

Cing!Cing!

" Jadi sila lindungi Adam dari ancaman ini dan pemikiran gilanya tentang mytamor. Saya tidak mahu kehilangan insan yang disayangi sekali lagi. Saya percayakan kamu, Dali. "

Ya, tuan Arif mempercayaiku  untuk melindungi Adam. Kepercayaan ini tidak patut disia-siakannya. AKU akan melindungi Adam. AKU akan jadi lebih kuat untuk melindungi kau, Adam. 

Dali jatuh saat perutnya ditendang kuat dari lelaki yang berbadan besar itu. Senak, perit… segalanya ditelannya. Dia bangkit untuk meneruskan perjuangan ini.

“ Ibu sebenar Adam dibunuh mytamor di depan mata Tuan Arif sendiri.”

“ Berhenti!!”

Latihan terus diberhentikan. Semua pelatih memandang pada Tuan Arif yang memerhatikan mereka sejak tadi. Lelaki yang mempunyai misai yang lentik itu dan mata yang berurat garang itu , mendekati Dali. Bahu Dali ditepuknya lembut.

“ Kamu masih belum mengeluarkan sepenuhnya kebolehan dan ketangkasan kamu. Fikiran kamu dan hati kamu mesti ditumpukan pada hujung pedang ini, bukannya di tempat lain.” nasihat Tuan Arifseakan tahu yang dia tidak menumpukan perhatiannya sejak tadi. 

“ Ingat! Pedang ini nyawa kamu. Leka, kamu akan mati.” sambung tuan Arif lagi. 

Tuan Arif kemudian terus beredar, memberi kesempatan pada pelatih-pelatih muda ini untuk melepaskan lelah selepas lebih dua jam berlatih pedang di sini. Dan bermula-mula bisik-bisikan dari teman seperguruan yang lain.

“Huh, serf pun ada hati nak belajar pedang. Sepatutnya golongan camni duduk mengelap kasut tuannya sahaja.” 

“ Entah. Tuan Arif dah buang tebiat kot.” 

Dia sudah lali dengan cakap-cakap itu.

Tanpa mempedulikan mereka, Dali terus duduk di satu sudut yang lebih jauh dari rakan-rakan pelatihnya yang lain. Air dari botol kecil yang dibawanya dihirup sepuas-puasnya.

Dia memandang langit yang luas. Teringatkan perbualannya dengan Adam, dia rasa serba salah. Mungkinkah Adam akan membencinya?

Namun apa yang dibuatnya ini semua adalah untuk Adam. Dia ingin melindungi Adam! Dan mytamor bukanlah satu hakiki yang dapat merealisasikan semua ini. Selagi Adam tidak bertembung atau mendekati mytamor, dia yakin tiada apa yang akan terjadi.

Darahnya tetiba berderau naik sebaik sahaja mengingati mytamor dan kebenaran bentuk mytamor yang sebenar tempoh hari. Kebenaran yang menakutkan. 

Cepat-cepat dia memeluk tubuhnya yang masih tinggal sisa baki gigilan. 

Dia tidak pernah rasa takut sehingga begini dan kerana itulah,dia ingin jadi lebih kuat. 


Dia tahu Adam pasti akan terkejut dengan kebenaran tentang mytamor ini  nanti seperti juga dia.
  
Namun, kebenaran tentang mytamor akan dia beritahu satu hari nanti pada Adam. Tentang kematian ibunya… semuanya. Dia cuma perlu masa. Adam juga..

Waktu ini, dia cuma ingin jadi lebih kuat sebagai pelindung Adam. Itu tekadnya. 

Semua ini untuk Adam!!

Selagi dia dapat menjauhkan adam dari mytamor, dia tahu Adam akan selamat. Dia takkan biarkan Adam menjadi mangsa mytamor seperti arwah ibunya. Itu sahaja.

“ Tuan muda Adam melarikan diri!!!!”

Dali tersentak.

previous                                                                                                                              next


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'