Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Sabtu, 19 Februari 2011

KL LOVE STORY 36


 “Bila kita nak balik ni?” aku mengulangi soalan ini untuk ke entah beribu kali agaknya. Dan seperti biasa, pihak yang ditanya tidak menjawab. 

 Bagaimana aku berada di sini? Huh.. .10 minit!

10 minit sahaja dia a.k.a danny a.k.a buaya Kl ini berjaya buatkan diriku hadir di sini.

Jam 8.30malam dia datang ke rumah, ketuk-ketuk pintu di luar rumah aku macam budak kecil yang datang untuk kutip duit raya. Selagi tidak dibuka, selagi itulah bergegarnya pintu rumah aku.

10 minit sahaja dia berbicara.Aku tidak tahupun 'buaya' ini panjang akalnya.

Xxx---                    XxX---                          XxX---                      XxX-----

“ Saya taknak pergilah. Lagipun saya tak siap lagi. Tak sempat ni." tolakku secara lembut.

“ Sempat punye... Amanda akan tolong awak bersiap.” sebaik habis ayatnya itu, seorang amoi cina yang aku agak dari penampilannya adalah seorang stylist, masuk ke rumahku tanpa dipelawa. Dia melemparkan senyuman padaku dan ditangan kanannya terpegang kemas beberapa beg shopping kompleks berjenama dari butik-butik mahal yang aku selalu pandang je kalau pergi Pavillion tu. Di tangan kirinya pula terdapat sebuah beg alat solek yang selalu synonim dengan jurumekap dan mak andam.

Kekadang naik menyampah aku dengan perangai Danny yang berstatus tinggi ni. Macam nak berlagak je dengan aku. Apa tujuan pun aku tidak tahu. Walaupun zaman sekarang ini, lelaki pakai duit untuk pikat perempuan, dan selalunya berjaya, tetapi aku tak nak jadi perempuan macam tu. Perempuan materialistik bukanlah status aku ok! Aku cuma perempuan biasa yang ingin hidup biasa di kuala lumpur ini.

" Apa lagi? Pergilah siap cepat." arah Danny seperti selalunya.
“ Err... Sebenarnya, saya rasa tak sihat. Pening-pening.” dalihku sambil memicit-micit dahi. Apa motif aku menipu begini? Ini bukannya aku yer. Namun, hal dengan Dehlia Natasya sebelum berjumpa Danny tadi, buat aku rasa hanya ingin berkurung di rumah sahaja.  

Danny memerhatikan aku lama, seakan mengetahui apa yang aku sembunyikan. Dia tahu aku tipu ke? Atau dia tahu pasal kakaknya singgah di sini tadi?

“ Betul ke awak sakit ni? Awak dah makan ubat? Dah jumpa doktor?” Nada suaranya berubah serius, lantas aku larikan pandanganku dari menatapnya.Rasa bersalah menyelubungi segenap tubuhku, jika betul dia risau tentang aku, aku tidak sepatutnya membuat dia begini- itu yang terdetik di fikiranku saat ini. 

Telefon bimbitnya tiba-tiba berdering dengan nada lagu 'A year without rain- Selena Gomez'. Lagu yang aku gemari sejak dua tiga hari ini. Kebetulan atau ...?
 
“ Yo, Jimmi. Yerp,  I’m not going tonight.”
Rasa bersalah semakin membuak-buak  dalam diri ini. Takkan sebab aku,  Danny tidak pergi pula. Dia dah siap dah,smart dengan jaket hitam dan wangi dengan bau minyak wangi yang aku sangat suka sejak pertemuan di LRT tempoh hari.
“ Eh.. Awak pergilah! Takpe.. pergilah.. “ Aku memintas perbualannya dengan kawannya Jimie tu. Danny mengangkat keningnya memandang aku, pelik. Peliklah kot kerana aku jarang bertindak agresif seperti itu. Selalunya aku hanya berdiam diri sahaja.

“ ha... hmm.. okey..”  katanya pada si pemanggil. Kemudian dia menghulurkan telefon bimbitnya pada aku yang tidak mengerti maksud hulurannya itu.

“ Dia nak cakap dengan awak...” katanya.
“ Hello......”
“ Hai, Amyra right? Please kuar dengan Danny malam ni, dia takkan datang if u tak datang. Please, today is the big day for me. I really hope Danny to be here. He is my partner, satu-satunya yang believe in me. He is important for me, i owe him. Pretty pleaaaaaaaaaaaasssssssssssssssee...........”

XxX-----             XXx--------                              xXx---------------      XXx-------

Okey, flashback cerita berhenti disitu. Kerana itulah sebab aku kini berada di sini.
 Aku teguk minuman di tangan. Kebetulanlah sangat!

Dengan danny- tiada istilah kebetulan kerana  'buaya'ini sentiasa ada perancangannya. 10 minit! 10 minit sahaja dia dapat ubah fikiran aku yang beriya-iya taknak pergi ke pergi. 

"Tiada kebetulan dalam kamus hidup saya. Semuanya will be as i plan.. ." kata Danny sambil jarinya menunjuk-nunjuk kepalanya. Mula-mula aku tak faham kenapa dia cakap begitu sebelum kami melangkah masuk ke club Sky Bar ini tadi. 

Tetapi 10 minit kemudian barulah aku sedar. Dalam kemeriahan muzik yang rancak ini, barulah otak aku dapat berfungsi dengan sempurna. Tiada kebetulan dalam hidup Danny- dia dah rancang semua ni. Semua ni dari A-Z, call tu, lagu tu, jimmie..

" Awak tipu saya! Jimmie tu ..."

Danny sengih. Betul lah tu!

'Okey fine! Yes i tricked you and i am sorry... but.. awak yang trick saya dulu. Pening kepala?Saya dah agak dah tu salah satu alasan awak. Kan senang kalau awak cakap je awak TAKNAK kuar date dengan saya? " 

" Kalau saya cakap camtu awak dengar ke cakap saya?'rungut ku. 

" ha?Apa? tak dengar ler.. apa nye.." usik Danny sambil membuat ala-ala tak dengar. Trick yang selalu dibuatnya bila aku menggunakan perkataan taknak bila disuruh buat sesuatu oleh Danny macam beli air,atau  ambil bajunya di dry cleaning, atau call suruh aku datang ke Mid Valley GSC dalam setengah jam kerana dia sudahpun tempah tiket wayang. Dia- si Danny yang sesuka hati membuat sesuka hatinya tanpa mempedulikan aku.Apakah aku pada dia?

Kuli batak? Tetapi kenapa mesti aku?


"Awak istimewa Amyra, sangat.." 

Kata-kata itulah permulaan kisah aku dan Danny. Permulaan pada degupan di hati ini yang aku tidak mengerti bagaimana hendak hentikannya. Semakin aku ingin jauhkan diri dari dia, semakin kuat tarikan yang membuatkan aku kembali padanya. Kebetulankah? Atau satu lagi perancangan dan permainan Danny?

Thump... thump...
Bencinya bila hati ini berdetak sebegini.  Berada di sisi Danny sentiasa membuat aku rasa begini. Bencinya!

Thump..thump...
Aku alihkan perhatian aku pada muzik rancak yang berkumandang.  Fokus Amyra.. Fokus...
“ Saya ni jenis buaya....”

Berulang kali ak umengingatkan diri ini dengan pengakuan berani Danny itu. Hanya dengan ini sahaja, aku dapat berfikir secara waras. Bak kata orang, ikut hati mati! Hati aku hanya mempermainkan aku sahaja.Sekiranya aku ingin mencapai kehidupan yang tenang dan biasa yang aku impikan, Danny bukanlah termasuk dalam list itu. Danny ni Buaya!! Betul tu.. betul!

Aku cuma ingin mencari jawapan dan kepastian untuk semua ke'gila'an yang wujud dalam hati ini.

“ Okeylah. Saya betul-betul minta maaf. Sebenarnya saya buat semua tu pun sebab.... " 
Aku tidak dengar penghabisan ayatnya. Sebab??

Muzik yang dimainkan DJ semakin rancak dan KUAT. Diorang ni nak bagi gegedang telinga orang pecah ke?!

“ Apanya?' aku meninggikan suara agar Danny tahu yang aku betul-betul tidak dengar apa yang dicakapnya tadi.
 
 “Kita ber............orang ...... su....... t....... macam.........

SERIOUS!! Aku tak dengar.Doaku dalam hati-Tolonglah hentikan muzik nih! Firasatku merasakan Danny sedang bercakap sesuatu yang penting. Sesuatu yang patut aku dengar.

Sebab di depanku kini, dia sedang bercakap tidak henti-henti dengan senyuman yang tidak lekang di bibir-senyuman yang berbeza sekali dengan sengihan 'evil' yang selalu dia buat bila dia nak kenakan aku .

Dan matanya yang memandangku kelihatan bercahaya penuh keikhlasan. Sesekali pandangannya beralih menunduk ke meja dan jemarinya bermain-main dengan gelas yang kosong di depannya, seolah-olah cuba menyembunyikan perasaan malunya atau perasaan sebenarnya.

Tak mungkinlah! Adakah selama ini Danny yang aku kenali bukan dirinya yang sebenar?

“ Apa yang awak dengar dari Tania tu.. jangan percaya..”

Inikah maksud Farish?

Thump..thump..

Getaran di hati ini berdegup lagi..

Please... please... aku nak dengar apa yang dia cakap nih... 
“ Saya rasa.................................. awak........... saya............ awak...........”

Arghh!!! Apa lah yang Danny cakap ni? Aku tidak dengan muzik yang memekak kuat nih.

Please.. aku perlu tahu apa yang dicakapnya ini.
“........bersama awak..”
Muzik background di tukar ke rentak yang lebih perlahan.


“ Ha??????????”
Aku memandang Danny, mengharap yang dia akan mengulangi apa yang dibicaranya sebentar tadi.
“Apa yang awak cakap tadi tu ye?”
“Awak tak dengar ke ?” 
“Saya tak dengar. Muzik kuat sangat tadi." 
“ Awak rasa apa yang saya cakap? Apa yang awak nak saya cakapkan kalau awak jadi saya?”
Ya- Danny dan soalannya. Sentiasa menjawab pertanyaan aku dengan soalan. Kenapalah dia menghukum aku sebegini rupa? Bagilah soalan yang ada jawapan A,B C ke?

Dan apa yang patut aku cakap? Apa yang patut aku jawab.. Apa yang aku nak dia cakapkan? Apa yang aku rasa dia akan cakapkan?.. apa...

... bersama awak...
Tu mukadimah kata-katanya.. jadi.. mungkin? Bersama aku? Mungkin.....

Thump.. thump...
Aku pegang dada yang terasa getarnya. Takkanlah.. Ini Danny.. Apa yang dibicaranya 100% peratus tidak boleh dipercayai. Setiap bicara manisnya hanya sesuatu yang biasa diluahkannya pada semua gadis-gadis di Kuala lumpur ini. Itu fikirku.Pendapat rasionalku.

Namun, kenapa hati ini ingin menjawab sesuatu yang berbeza dari itu?  Amyra, fikir!
“ Sesuatu yang tak penting"

 Apa yang aku jawab ni? Oh ... kenapalah lain yang ingin dicakapkan lain yang keluar. 
Danny diam. Marahkah dia? Dalam kegelapan club ini aku tidak jelas dengan reaksinya waktu ini. Dia marah ke? Apa yang aku dah buat!!??

 “ Yerlah.. awak kan selalu mainkan saya. Jadi, mesti tadi benda yang bukan-bukan juga yang awak cakap.. Lagipun, muzik kuat sangat, kalau awak nak cakap yang penting-penting patut bawak ler kat tempat yang privasi skit, tempat yang boleh berbual.. . ” bebel aku mempertahankan diri dan menjelaskan keadaan.

Oh tidak!! Mulut senyap! Otak stop!
“ Awak ni kalau bercakap panjang lebar yer, macam mak nenek." 
Itu kutukan ker atau pujian. Dia juga yang sebelum ini suruh aku bercakap, luahkan apa yang difikirkan,. Kan dah terluah tersangat nih.. Nah, terima kau sedas! 

Dia mengalihkan perhatian pada pelayan bar yang sedang leka menyediakan minuman. Ace nama yang tertera di tag bajunya. Kepalanya , bergoyang-goyang mengikut lenggok irama muzik club yang rancak ini dan mulut berkumat-kamit mengunyah sesuatu. Pendapatku, dia ni mesti budak lepasan SPM.
“ Dude... bagi drinks yang top kat sini.”
Danny nampaknya malas nak sambung balik perbualan kami itu walaupun aku berharap setinggi gunung Everest, agar dia ulang balik bicara dia tadi. Mungkin ia berlainan dari apa yang aku fikirkan. 
“ Eva ” – laju je Ace menjawab soalan Danny.

Eva? Wow.. minuman apakah itu? Arak ke?  Bukankah Danny tak minum macam yang diberitahu Tania?. 


“ She's hot and sexy. Body dia tiptop and die pandai menari. Tapi awek tu hot bitch bukan semua laki dia layan.. Check her out there...” Ace menunjuk ke arah pentas tari. Kemudian bila menyedari yang aku berada di sisi Danny, pantas dia memohon maaf.

“Sorry bro. Slalu kalu bro sebut drinks best means awek.. sorry.. sorry...”
Danny ketawa. Lucu ke? Bagi aku tak lucu langsung! Buaya!

“ Aku slalu nampak kau. Kau keje sini pula?”
“ Ah’a bro. ."  Ace memandang aku.  
“ Awek baru lagi bro?”
Buaya!!!!!! Berapa banyak awek dia ada!!

Danny sengih tidak menjawab. Tidak mengiyakan tidak menafikan, seolah-olah aku tidak wujud di situ.
 
 " Drink yang best kat sini...........” 
“ Eva...” potong Danny berminat.

Dan seakan mengerti Ace menunjuk ke arah seorang wanita yang memakai skirt mini dan sexy night top warna biru yang menampakkan bentuk tubuhnya. Tinggi lampai orangnya. Rambutnya ikal beralun lembut, panjang hingga ke bahu. Mengetahui dirinya diperhatikan, dia menoleh pada kami dan melemparkan senyuman pada Danny.

Dengan lenggok  yang mengikut irama muzik background 'Tonight- Enrique Iglesias - dia menari dengan liang liuk badan yang lemah gemelai dan ternyata baju top yang backless di belakang membuatkan dia lebih seksi dan mengoda. 
Dan seperti tarikan  magnetik  yang kuat, Danny bangun dari duduknya menuju ke arahnya, mendekati Eva, membisik sesuatu yang pastinya ayat-ayat 'buaya' nya itu. Eva ketawa dan kemudian mereka berdua berdansa, rapat dan semakin rapat.

Kemudian sekilas aku lihat Danny menoleh padaku, memandangku seolah-olah matanya berbicara sesuatu yang tak mungkin aku fikirkan. Tak mungkin kan?

Dia sengih. Jemarinya menjalar nakal naik ke bahagian belakang Eva yang terdedah dan perlahan-lahan mereka menuju ke destinasi yang hanya dia dan Eva sahaja tahu. 

Ace menghulurkan segelas air coke padaku.  Aku teguk minuman itu. Ia sejuk tetapi tidak dapat meredakan rasa di hatiku sekarang ini. Rasa panas! 

Aku getap bibir.
Geramnya! Geramnya!

" This is the worst date EVER!!"



previous                                                           next


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'