Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Selasa, 22 Januari 2013

Berikanku Jawapan 43





Mereka berdua memerhatikan bayangan pokok yang bayang dedaunnya bergoyang-goyang mengikut bayu angin yang bertiup perlahan. Dalam diam, masing-masing menghayati ketenangan di kala hampir senja, sambil berteduh di bawah pokok rimbun ini.

“ Aku dah berubah ke?” tanya Neal, memecah kesunyian. 

Kenny memandang Neal yang di matanya kelihatan seperti ada sesuatu yang menganggu fikiran. 

“ Kau bertanyakan soalan yang kau sendiri sudah tahu jawapannya.”

Neal senyum nipis, sudah mengagak .

“ Kau masih ingin tahu apa yang aku ingat?” soal Neal lagi. 

Kenny cuma membisukan diri, rupanya soalannya tempoh hari sudah punya jawapan. 

“ Aku ingat semuanya. Semua memori aku di sini, yang aku ingin lupakan, aku ingat kembali. Seperti baru semalam berlaku, semuanya segar di ingatanku. “

“Dan semua memoriku adalah memori Alisya. Aku ingat senyumannya, tangisannya, ketawanya, kata-katanya dan bisikannya. Semua kisahnya adalah kisah aku. “

Neal mengetap bibir, wajahnya seperti kacau dan tidak pasti. Seperti terdapat satu beban di hatinya.

 “ Tetapi.........., aku tidak ingat mengapa aku ingin meninggalkan memori ini, melupakannya?” 

Kesunyian kembali mengambil tempat.Kenny perhatikan Neal yang resah, tidak sama langsung dengan Neal dulu yang lebih cool dan tenang. Dia seperti tidak keruan dan penuh kekeliruan.

Serta merta Kenny rasa dirinya bertanggungjawab di atas semua ini. Dia yang menginginkan Neal lebih hidup di sini, kununnya merasakan yang Alisyalah yang dapat mengembalikan Neal yang sebenarnya. Tetapi, dia merasakan semuanya adalah satu kesilapan. Alisya, bukan yang disangkanya, dan kehendak Neal untuk melupakannya bermaksud yang dia mungkin mempunyai trauma terhadap Alisya sehingga menyebabkan memory block dan perubahan personality. Ini dikukuhkan lagi dengan mimpi ngeri Neal yang bermula sejak perubahan sikapnya pada Alisya. Jadi, dia tidak patut membiarkan semua ini berlarutan. Dia rela menerima Neal yang kosong dari Neal yang hidup dalam ketakutan.

“ Aku rasa ada sebab jika kau tidak ingin mengingati sesuatu. Dan walau apa pun sebabnya.... sesuatu yang sudah dilupakan, lebih baik kekal seperti itu.”

Neal tidak kata apa-apa, seolah-olah  bersetuju dengan jawapan Kenny. Kenny bangun dari duduk, mengipas-gipas debu tanah yang melekat pada seluar jeansnya.

“ Projek kita kat sini pun dah complete, Neal, why don’t we leave this place?”


' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'