Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Isnin, 11 April 2011

KL LOVE STORY 42



Emptiness is when.... . 

Di tanganku kini terbukanya sebuah buku favourite aku Joe Grishan- "A time to kill' dan dari tadi ia langsung tidak terselak.Maintain di m/surat 3 dan aku hanya menatap buku ini seakan bodoh.
Kosong..

Itu yang aku rasakan. Kosong dan tidak bersemangat. Disebabkan Danny kah aku jadi begini? Atau adakah disebabkan aku yang tidak mengerti kenapa aku jadi begini?


Hari ini sudah masuk dua minggu aku tidak pergi ke kelas Farish. Bila sahaja Aniza mengajakku, aku yang selama ini tidak pandai menipu,  kan berikan jawapan yang pelbagai untuk mengelakkan diri. Buat masa ini, aku rasa better aku  menjauhi apa-apa yang berkaitan dengan Danny. Aku kena tahu apa yang aku hendakkan dalam hidup aku.Si Danny itu hanya mempermainkan aku, dan aku sudah letih dipermainkan dia. Aku bukan perempuan yang mudah diperbodoh-bodohkan! Apa maksudnya jawapan dia tempoh hari tu?

“ Akak tahu membaca ker? Atau tidak tahu?” tegur satu suara halus.

“ Orang yang terlalu banyak menung tidak akan menjadi dewasa yang sempurna. Otak diciptakan tuhan untuk berfikir bukan untuk termenung, bak.kata cikgu Fariza.. " Dedaun kering jatuh menimpa kepalanya dan tangan halusnya mengusap jatuh daun itu. Serentak dia mengoyang-goyangkan kakinya yang terjulur tidak mencecah tanah itu.

" Kita bertemu kembali, Kak Amyra.. " katanya sambil tersenyum comel.

" Danish?? Danish buat apa kat sini?"

Agak terkejut aku bila bertemu kembali dengan si kecil ini, lebih-lebih lagi bila aku tidak menyedari yang dia sedang duduk di sisiku.

" Saya rindukan akak.. "

Aku senyum. Comelnya....

Namun, senyumanku hilang sebaik sahaja dia tiba-tiba merampas buku novelku.

" Ceh.. saya tipu jer. Akak ni senang kena tipu lah. Tu 'ayat' jer.. booooooooo...saaaaaaaaaaan"

Dia terus berlari ke arah tasik taman ini.

' Danny!"Panggilku seraya mengejar langkah si kecil ini. Risau aku melihat dia berlari laju macam tu, takut-takut sekiranya dia terhumban ke dalam tasik, aku dahlah tidak tahu berenang, camne aku nak selamatkan dia. Nakalnya budak ni!

Dia berhenti di tebing tasik dan dengan sengihan  yang nakal dia mengacah untuk membuang buku aku tu ke dalam tasik. Huhuhu.. budak kecik buli aku.. Tapi aku tak kisah sangat pasal buku itu, aku lebih risaukan bila dia berdiri betul-betul di tebing dan kakinya lagi setapak jer boleh menyebabkan dia jatuh. Kecut perut aku kalau dia terjatuh.

“ Danish........jangan! Bahaya tu! .” rayuku dan dalam otak aku terfikir kenapalah budak ni nakal sangat? Dia tak takut ngan aku ke? Aku orang dewasa tau. Babab baru taw..


“ Jangan? Bahaya? Don't worry saya reti berenang. Akak mesti tak reti kan?" uiii.. ada nada-nada sindiran nampaknya..

Dia sengih.

“Memandangkan saya lebih matang dan muka akak macam nak menangis, saya pulangkan.”

Dia beredar jauh dari tebing tasik dan mendekati aku. Buku novel dihulurnya padaku.

" Jangan buat macam tu lagi. Bahaya tau.." kataku lalu memeluknya erat. Degupan jantung aku yang nervous terus lega bila merasakan tubuh kecilnya itu selamat dalam dakapanku. Dia pula hanya tergamam dan kaku dengan reaksi aku itu.

Tubuhnya ku lepaskan dan ku lihat wajahnya kemerahan menahan malu. Mungkin, tindakan aku melampau sangat? Selamba jer peluk anak orang... aku ni pun satu tak dapat kawal perasaan .. Danish ni bukan cam budak-budak biasa.Mesti dia malu dilayan macam budak kecil.

" Saya cuma nak bagi akak tak fikir yang bukan-bukan sebab akak nampak sedih jer dari tadi..." jelasnya sambil matanya memandang ke tempat lain, masih malu memandangku agaknya.

Aku tersenyum. Oo... itu kah sebabnya dia nakal sangat?

Cepat-cepat aku seluk poket kiri seluar jeans aku ini, jika tidak silap aku ada coklat cadbury yang aku simpan buat makan bila boring nanti. memang habit aku mengunyah coklat semasa membaca buku, cuma kali ni aku hampir terlupa tentangnya sebab jauh melamun.

" Nah. Terima kasih sebab buat akak gembira .." 

'Matanya bulat memandang coklat cadbury di tanganku itu.

“ Adakah disebabkan saya seorang kanak-kanak, orang dewasa seperti akak menyangka yang kami sukakan benda-benda manis macam ni? Punca kerosakan  gigi kanak-kanak datangnya dari benda manis seperti gula-gula, air gas , askrim dan cokelat dan sebagai  orang dewasa, tanpa sedikit rasa tanggungjawab, akak sebagai orang dewasa tanpa segan silu telah menjadi penyumbang kepada kerosakan gigi kanak-kanak?? Akak betulkah orang dewasa? “ 

 Err...errr...

Oh tidak! dah mula dah kelancangan mulut si kecil ni. Serba salah pula aku bila fikir balik kata-katanya, mungkin keluarga Danish ni strict bab-bab coklat ni. Coklat kan merosakkan gigi, nanti tak comel pula pewaris kenit ni.

Dan baru sahaja aku ingin menyimpan balik coklat itu, dia menyambung kata-katanya.

“ Tapi, sebagai seorang yang bersopan dan beradab, saya terima pemberian akak. “ Pantas, dia mengambil coklat itu dan dengan control-control dia membuka plastic bungkusan coklat dan menyumbatnya ke dalam mulutnya yang kecil tapi petah itu. 

Dia senyum. Sedapler tu... budak kecik budak kecik juga... 

“ Terima kasih.” ucapnya perlahan. Aku mengangguk. 

Walaupun dia ni petah a.ka laser bercakap dan perangainya ego namun melihat dia enjoy menikmati gula-gula , sambil duduk di sisi aku, dengan kaki yang terjulur tidak mencecah lantai, dan senyuman yang tak lekang di bibir, aku tahu dia cuma budak kecik seperti yang lain.

Sweet and Sour at the same time... tu yang aku rasakan bila berborak dengan si kecil ini. Iras betul dia dengan dann....

Aku geleng-geleng kepala, asyik terfikir pasal si buaya tu jer! haishh.... aku baru jer nak lupakan dia, dan semua yang berkaitan dengan dia.. namun si Danish yang mirip perangainya seperti Danny muncul pula.

Tidak bolehkah aku nak larikan diri dari Danny??!!! Why god! why... monolog aku sendirian. 


Danish tiba-tiba memegang tanganku, memandangku dengan matanya yang jernih itu.

"  Akak, pulangkan abang Danny saya."




                                                                                                 next



' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'